Wednesday, August 3, 2011

MARI BUAT POPCORN !!!

heyyyy... apa activity malam korang lepas solat terawih ???? 
berdasarkan kerajiran aku dah tahap kebosanan yang melampau semalam....


pop !!


idea.... 
yeayyyy... kecoh kt wall aku .. aku nak buat popcorn... lalalalala... lantak lah.. tu kan wall aku... heeee...
rasa mcm berguna sangat jadi pompuan semalam sebab masuk dapur masak POPCORN ^-^


UNTUK MEREKA YANG NAK BELAJAR.. MEH SINI AKU AJAR.. gambar tak snap banyak sebab dapur mestilah kemas gila kalau aku yang buat keje kan.. hehe..


BAHAN-BAHAN 


1. BIJI JAGUNG - PEGI CARI KAT TESCO.. KALAU TAKDE KAT KEDAI JUAL MTOR MUNGKIN ADA..


2. MICROWAVE - tapi aku guna periuk yang mama aku buat masak kari.. so benda alah tu besar :) senang.


3. GULA


4. MARGERIN @ PLANTA @ MINYAK JAGUNG


Cara-caranya 
1. panaskan microwave tu or periuk masak kari korang tu dengan suhu yang agak2 panas. then letak sedikit planta sebab TAKNAK KENA BEBEL KAN  kalau guna periuk diorg tapi jd itam kt bontot periuk tu nanti.. kita elakkan benda tu berlaku. kita letakkan benda alah tu....


2. lepas dah agak2 suhu macam panas korang boleh lah masuk kan biji jagung yg korang pegi beli kat mana2 yang korang suka tu.. aku beli kt TESCO . rm2 sahaja... MURAH DAN BERBALOI...


3. proses menunggu.. dalam proses ini anda digalakkan menyanyi.. haha.. eh.. JANGAN lupa tutup periuk tu kalau korang guna periuk mak kt umah.. kalau microwave.. silalah pandai2.. OKAYOKAY..dalam 5 minit or 3 minit korang akan dengar bunyi POP3 Yang comel dok menari2 dalam periuk korang..tggu sampai bunyi tu hilang.. lepas tu korang boleh tengok hasilnya...


                                             ni la rupa popcorn yang telah dihasilkan oleh aku.


4. Lepas tu.. bila popcorn dah menjadi.. korang boleh lah sesuka hati nak letak RASA apa dalam popcorn korang.. aku semalam buat 3 jenis .. letak kaler pink.. madu.. caramel.. korang bole panaskan 2 sudu gula.. lepas tu planta... then korang amik popcorn yg dah siap meletup tu.. korang gaul sebati... nanti rasanya sedap.... tapi AWAS. bergantung pada mcm mana korang buat lah yer...jangan salahkan aku pulak..


5. KAEDAH INI JUGA MAMPU MENGHILANGKAN STRESS MUNGKIN. Daripada korang nak buat menda-menda merapu boleh lah buat popcorn.. lepas tu makan.. hehe ..SELAMAT MENCUBA.

3 comments: